Vezérműszíj csereperiódus

Megosztás

A vezérműszíj csereperiódus gyártónként eltérő, de a vezérműszíjat 90 000–180 000 kilométerenként cserélni kell. Az Ön járművéhez ajánlott időköz megtalálható autójának használati útmutatójában. Mivel a vezérműszíj gumiból készült, idővel elhasználódik és akár elszakadhat.

Mi az a vezérműszíj?

A vezérműszíj olyan elem az autóban, mint a lánc a kerékpáron – ez szinkronban tartja a motor összes belső mozgó alkatrészét. A vezérműszíj mozgathatja a vízszivattyút, az olajszivattyút és a befecskendező szivattyút is.

A vezérműszíj egy kemény fogú gumiszalag, amely összekapcsolódik a főtengely és a vezérműtengely fogaskerekével. A vezérműszíj szinkronizálja a főtengely és a vezérműtengely mozgását, hogy biztosítsa azt, hogy a motor szívó- és kipufogószelepei időben nyissanak és zárjanak a dugattyúk mozgásával összehangoltan. Ha a főtengely és a vezérműtengely nem működnek együtt, akkor a motor nem fog megfelelően járni, működni.

mikor kell vezermuszijat cserelni

Ha a szívószelepek túl korán nyitnak, túl sok üzemanyag áramolhat a motor égésterébe, ami gyenge égéshez és teljesítményvesztéshez vezethet. Ha a motor alkatrészei nagyon nincsenek szinkronban, ütközhetnek és károsíthatják egymást, ami költséges javításokat eredményezhet.

Vezérműszíj kontra vezérműlánc

A jármű modelljétől függően előfordulhat, hogy vezérműszíj helyett vezérműlánc van. A vezérműlánc ugyanúgy működik, mint a vezérműszíj, de gumi helyett fémből van. Mivel könnyebbek és csendesebbek, a vezérműszíjak 1960-as években való bevezetése után váltak népszerűvé.

A fejlesztések során a hosszú élettartam végett sok autó visszatért a vezérműláncok használatához. Ha autójában vezérműszíj helyett vezérműlánc van, akkor előfordulhat, hogy több km-t is megtehet, mielőtt kicserélné a vezérműláncot. Mint mindig, ellenőrizze az autó kézikönyvét, vagy hívjon minket.

Mikor kell kicserélni a vezérműszíjat?

Fontos, hogy a vezérműszíjat a jármű gyártója által ajánlott futásteljesítmények szerint cserélje. Minden gyártó különbözik, de a vezérműszíjat általában 90 000–180 000 kilométerenként cserélni kell. Az Ön járművéhez ajánlott időköz megtalálható autójának kézikönyvében.

Mivel a vezérműszíj gumiból készült, idővel elhasználódik és végül elszakad. Ha elromlik, a motor leáll, vagy az alkatrészek nincsenek szinkronban, károsítva a motort.

A vezérműszíjat ajánlott időben történő cseréjének elmulasztása a motor meghibásodását, széttörését vagy hajlítását eredményezheti, a hengerfej vagy a vezérműtengely károsodását, valamint a dugattyú és a henger falának károsodását eredményezheti.

Nem gondolkodhat úgy, hogy „ha nem sérült meg, nem viszem szervizbe.” Cseréltesse ki a vezérműszíjat a gyártó karbantartási ütemtervének megfelelően, hogy elkerülje a motor több százezer forintos vagy akár milliós nagyságrendű javítását vagy cseréjét.

Arra utaló jelek, hogy itt az ideje a vezérműszíj cseréjének
Gyakran nincsenek figyelmeztető jelek, mielőtt a vezérműszíj elszakad. Van azonban néhány lehetséges jelzés arra vonatkozóan, hogy ideje lenne kicserélni a vezérműszíjat:

  • Csökkent a motor teljesítménye
  • Túlmelegedés lépett fel
  • Rezeg vagy ráz az autó
  • Nehéz a jármű beindítása
  • Csattogó zaj jön a motorból
  • Szivárog az olaj
  • Kigyulladt a Check Engine lámpa
Hány kilométer után kell cserélni a vezérműszíjat


A vezérműszíj cseréjével együtt javasoljuk a vízszivattyú cseréjét is. A vízszivattyú általában hasonló élettartammal rendelkezik, és könnyen hozzáférhető, ha a vezérműszíj ki van szerelve. Így pénzt takaríthat meg a munkadíj szempontjából. Ha a vízpumpa részét képezi a vezérlésnek (a vezérműszíj hajtja) akkor a cseréje kötelező.

Gyakori kérdések

Hány kilométer után kell cserélni a vezérműszíjat?

A vezérműszíj csereperiódus gyártónként eltérő, de a vezérműszíjat 90 000–180 000 kilométerenként cserélni kell. A gyártók álltalában időt is megadnak a cserére vonatkozóan, nem csak futott kilométert. Ez általában 5-10 év közé esik. Mivel gumi alkatrészről beszélünk, az évek során a vezérműszíj öregszik, és hiába nem érte el az előírt megtett kilométert, cserélni kell.

A vezérműszíj 300 000 km-t is kibír?

Igen, sok autótulajdonos beszámolt már arról, hogy 300 000 km-ig használta ugyanazt a vezérműszíjat. Olyan pletykák is hallhatók, hogy a meghökkentő 450 000 km-t is sikerült megtenni eredeti szíjjal. Ennek ellenére azt javasoljuk, hogy a váratlan elakadás és a költséges javítás elkerülése miatt tartsa be az előírt csereperiódust.

Milyen jelek mutatják, hogy a vezérműszíjat ki kell cserélni?

A rossz vagy nem megfelelően működő vezérműszíj tünetei:
Csattogó zaj hallható a motorból.
– Az autó motorja nem fordul meg.
Olajszivárgás észlelhető a motor közelében.
Kipufogó problémák tapasztalhatók.
– A fordulatszám erősen ingadozik.
Ne hagyatkozzon a jelekre, hanem cseréltesse ki a szíjat az előírt csereperiódus elteltével.

Ki tudom cserélni a vezérműszíjat?

Ha autószerelő, akkor igen. Ha még soha nem csinálta, azt javasoljuk, ne a saját autóján tanulja meg!

Javítja-e az új vezérműszíj a teljesítményt?

Ha kicseréli a szíjat, akkor a megnövekedett teljesítmény hamis érzését keltheti. Az igazság viszont az, hogy a motor éppen a megfelelő üzemállapotba került. Nincs olyan szíj, amely növeli a teljesítményt, fő feladata ugyanis az időzítés szinkronban tartása.

Mennyi a vezérműszíj ára?

A cikk írásakor a vezérműszíj árak 15-20 ezer Ft-nál kezdődnek és általában 100 ezer Ft ig terjednek. Az árkalkuláció során érdemes a vízpumpa árát (10-50 ezer Ft) is beleszámolni, illetve a fagyálló sem elhanyagolható ugyanis ezek cseréje sokszor együtt ajánlott. A csere munkadíja 30 ezer Ft-nál kezdődik, és autótípustól függ a pontos összeg.

Mi történik, ha menet közben szakad el a vezérműszíj?

Ha a vezérműszíj menet közben szakad el, a motor már nem fog működni, ezért el kell vontatni az autót, vagy autómentőt kell hívni. A vezérműtengely forgása leáll, és a motor szelepeinek egy része nyitott helyzetben marad. Ilyenkor a dugattyúk megütik a nyitva hagyott szelepeket, azok pedig elgörbülhetnek emiatt. A szelepszár, szeleptányér és a henger komoly károsodása is bekövetkezhet az elmulasztott csere miatt.

Cseréltessem a vízpumpát a vezérműszíjjal?

Általában a szabadonfutó tárcsákat (görgőket), a feszítőt és a vízszivattyút is cserélni kell. A legtöbb esetben a vezérműszíj hajtja a vízpumpát, ezért itt a megfelelő idő a vízszivattyú cseréjére. A gyártók is ezt javasolják.

Vezérműszíj csereperiódus néhány gyakran keresett típusnál:

  • VW Polo 1.4: 90.000 km
  • Opel Zafira B 1.6 benzin vezérműszíj csereperiódus: 150000 km vagy10 évente
  • Ford Focus (FYDA, FYDB, FYDC, FYDD, FYDH): 160.000 km / 10évente
  • Vezérműszíj csereperiódus Dacia Duster (modellfüggő): 90.000–150.000 km / 5 évente
  • Vezérműszíj csereperiódus Audi (modelltől függően): 90.000–120.000 km / 5 évente
  • Fiat Punto vezérműszíj csereperiódus: 90.000–120.000 km / 5–7 évente
  • Citroen C5: 90.000 / 10 évente

Ha cserélni kell a vezérműszíjat, budapesti műhelyünkben készséggel elvégezzük a cserét.

Szólj hozzá!