Nehéz váltás okai – 10 tipikus ok

Megosztás

Az alábbiakban felsoroljuk a nehéz váltás okait, illetve azokat a lehetséges jeleket, amelyek arra utalnak, hogy szükség lehet a sebességváltó ellenőrzésére vagy javítására. Ön ismeri a járművét, ezért feltűnő lesz, ha másképp kezd viselkedni. Furcsa hangokat hall, vagy furcsa szagot érez az autóban?

Ami megkülönbözteti a GIN 801 Bt.-t a többi autószerelő műhelytől, az az átfogó diagnosztikai megközelítésünk, valamint az a szakértelem és sokéves tapasztalat, amellyel pontosan meg tudjuk határozni a sebességváltó problémájának gyökerét. Valamilyen gond lehet a sebességváltóval, ha az autó az alábbi tünetek bármelyikét produkálja.

10 ok, ami miatt meghibásodhat a sebességváltó

Több jel is utalhat arra, hogy a nehéz váltás okai a sebességváltóban keresendők.

A sebességváltó nem kapcsol, vagy nem marad sebességben

Ha sebességbe kapcsoláskor nem mozdul a váltókar, akkor lehet probléma pl. a szivárgás miatti alacsony váltóolaj szint, maga a váltó, a váltókábel. A modernebb autókon a számítógépen múlik, hogy a sebességváltó az Ön választása alapján mikor váltson fokozatot, és előfordulhat, hogy ellenőrizni kell a számítógépes rendszert hibakódok miatt.

sebességváltó nem kapcsol

A váltások késnek vagy hiányoznak a sebességfokozatok

Ha a sebességváltónak sokáig tart sebességbe kapcsolni, akkor előfordulhat, hogy a sebességváltó folyadékszintje alacsony, mert szivárgás vagy a karbantartás hiánya miatt szennyeződött, de akár víz is beszivároghat az egységbe. Az alacsony váltó olajszint túlmelegedést is okozhat, amely károsíthatja a váltó belső alkatrészeit. Ugyanakkor az is lehet, hogy a motorral kapcsolatosan lépett fel probléma, amely miatt a számítógép nem engedi, hogy a sebességváltó magasabb fokozatba kapcsoljon.

A sebességváltó csúszik vagy a motor magas fordulatszámon pörög

Ezt az állapotot okozhatja az alacsony váltó olajszint, a karbantartás hiánya, valamilyen szennyeződés, illetve a sebességváltó alkatrészeinek kopása is. A magas fordulatszámon pörgő motor tipikus jele lehet annak, hogy elhasználódott a kuplung vagy más, sebességváltón belüli alkatrész.

A sebességváltó folyadék szivárog

A jármű alatti piros folyadék annak a jele, hogy valószínűleg szivárog a váltófolyadék az egyik hűtővezetékből vagy tömítésnél. Ez nemcsak a sebességváltónak árt, hanem veszélyes is, ha a folyadék forró csőre vagy más, érzékeny felületre szivárog. Ellenőriztesse az olajszintet a megfelelő folyadékszint és állapot tekintetében. Megjegyzés: nem minden váltófolyadék piros, és nem minden szint ellenőrizhető nívópálcás módszerrel, speciális szerszámokra lehet szükség.

sebességváltó folyadék szivárog

Égett szagot érez

Az égő szagot általában valamilyen folyadék szivárgása okozza, vagy bizonyos esetekben a folyadék alacsony szintje okozza égett kuplung szagát. Ha gyorsan észleli a folyadékszivárgást, akkor megmentheti a sebességváltót a károsodástól. Ellenőrizze a sebességváltó olajszintjét és állapotát a gyártó előírásai szerint.

Ha zúgó vagy csörgő zaj hallható

A sebességváltó belsejéből érkező zúgó, kattogó vagy csörgő zaj általában rossz csapágy, bolygómű sérülés vagy egyéb belső probléma tünete. A gyanús hang származhat egy belső tömítőfelületből, tömítésből vagy szivárgás miatti alacsony váltó olajszintből is.

Az autónak csökkent a teljesítménye

Ha a jármű nem húz, vagy erősen csökkent a teljesítménye, ugyanakkor a motor megfelelően működőnek tűnik, akkor ennek oka lehet belső erőátviteli probléma, hibás féknyereg vagy féktömlő miatt működő fékek, vagy a fedélzeti számítógépnek a motor védelme érdekében korlátozott teljesítménye is. Ellenőriztesse a járművet a hibakódok szempontjából, a probléma behatárolása érdekében.

Kigyulladt a motorellenőrző lámpa (CHECK ENGINE) vagy a túlvezérlés (Overdrive) lámpa

A motorellenőrző lámpa jelzése a motoron kívül másra is vonatkozhat. A motorellenőrző lámpa azt is jelezheti, hogy a sebességváltóval kapcsolatosan problémák jelentek meg, beleértve a túlmelegedést, a szolenoid szelep problémákat, a sebességérzékelőket, a sebességváltó csúszását és sok más problémát.

CHECK ENGINE lámpa
Check engine warning sign isolated in black background. Engine repair

Ki kell olvasni a hibakódokat, hogy mely rendszerekben és áramkörökben jelentkeztek problémák. Bár nem minden érzékelővel kapcsolatos kód jelenti azt, hogy az érzékelő meghibásodott, illetve hogy meg kel javítani a problémát, de kiindulópontot ad a további vizsgálódásra.

CSAK MANUÁLIS sebességváltók esetén!

A sebességváltók csikorognak váltás közben

Ha a kézi sebességváltó váltáskor csikorog, az általában a kuplunggal kapcsolatos jelenség, maguknak a sebességváltóban lévő váltószinkronizáló gyűrűk kopása vagy törése, illetve a váltó kopási vagy beállítási problémái. A kézi sebességváltóknál az alacsony, szennyezett vagy nem megfelelő váltóolaj is okozhatja ezt a problémát.

A kuplung nagyon alacsonyan vagy nagyon magasan fog

Ha a kuplungpedál nagyon alacsonyan fog, az általában a kuplungot működtető összekötő vagy hidraulikus rendszerrel kapcsolatos probléma. Egy egyszerű beállítás vagy légtelenítés megoldhatja ezt a problémát, ha nincs hidraulikus szivárgás. Ha a kuplungpedál nagyon magasan fog, az lehet beállítási hiba, de valószínűbb, hogy kopott kuplungtárcsát és nyomólapot jelez.

A manuális váltó nem veszi a sebességet

Ha a manuális váltó nem veszi a sebességet az autó beindított állapotában, de leállított motorral lehet váltani, akkor a probléma a nyomólap vagy a kuplungtárcsa lehet. Ekkor ellenőrizni kell a kuplungtárcsát.

Az autó nem veszi be az 5. sebességet

Ha az autó nem veszi az 5. sebességet, vagy kidobja az 5. sebességet, érdemes levenni a sebességváltó burkolatát, és megnézni, hogy a szinkronizálás során az ötödik fokozatban elforog-e a fogaskerék. Elképzelhető, hogy egy törött alkatrész vagy az alacsony váltó olajszint nem engedi kapcsolni az 5. fokozatot.

Nehezen veszi a harmadikat az autó

A váltókar és a tényleges sebességváltó szerkezet között sok fém alkatrész van, amelyeket gömbcsuklók kötnek össze. Ez az összeköttetés a motortól balra lévő sebességváltó és az utastér közepéhez közel lévő váltókar között van. Érdemes átnézni ezt az összekötő rudazatot az elejétől a végéig.

Beragadt sebességváltó oka

Mitől akad a váltó? Ha egy manuális váltó nem veszi a sebességet, vagy az automata váltó beragad (pl. P állásba), a legvalószínűbb ok manuális váltónál a kuplung és/vagy a nem időben cserélt váltóolaj. Automata váltónál a szolenoid szelep elakadása okozhat beragadt sebességváltót, ezért fontos, hogy rendszeresen cseréltessen váltóolajat egy autószerelő műhelyben.

Manapság a járművek műszerfalán számos lámpa figyelmeztet, mielőtt gond lenne. Ha ezek közül a lámpák közül valamelyik kigyullad, az a jármű valamelyik alkatrészének hibáját jelentheti, amelyet soha nem szabad figyelmen kívül hagyni. Ha nem jön rá a nehéz váltás okaira, keressen fel minket, hogy azonosítani tudjuk a problémát!

Szólj hozzá!

error: Content is protected !!