Menet közben leáll az autó

Megosztás

Miért áll le az autó menet közben és nem indul? Mi lehet az oka, hogy nem indul el az autó? Bosszantó problémák, főleg ha sietünk, de szívesen segítünk, vészhelyzetben is hívhat minket!

Autópályán lerobbant autó – hívjak autómentőt?

Az autóval kapcsolatos problémák elkeserítőek, időnként balesetveszélyesek lehetnek. Ha menet közben leáll az autó, íme néhány tipp, amelyek segíthetnek Ön és utasainak biztonságában, ha autója lerobban vagy defektet kap.

  1. Kapcsolja be a vészvillogót!
    Kapcsolja be a vészvillogókat, hogy figyelmeztesse a többi sofőrt, hogy valami nincs rendben. Tartsa bekapcsolva az elakadásjelzőt a segítség megérkezéséig.
  2. Lassítson és húzódjon le az útról!
    Álljon félre az út szélén behúzva a kéziféket. Válasszon egy biztonságos, jól belátható helyet, amely a lehető legtávolabb van a mozgó forgalomtól. Autópályán a leállósávban, vagy ha tud, hajtson el a következő pihenőhelyig.
  3. Maradjon a járműben!
    Ha autópályán vagy forgalmas úton hibásodott meg az autó, kerülje a járműből való kiszállást. Ha mindenképp ki kell szállnia az autóból, vegyen fel fényvisszaverő mellényt. Vigye a járművet biztonságos helyre. Ha az út jobb oldalán áll meg, szálljon ki az utasoldali ajtón.
  4. Maradjon látható!
    Miután biztonságosan kiszállt a járműből, nyissa fel a motorháztetőt, hogy a többi sofőrt figyelmeztesse, autója lerobbant.
  5. Állítson fel elakadásjelző háromszöget!
    Helyezzen fényvisszaverő háromszöget az autója mögött, hogy időben figyelmeztesse a többi autóst a veszélyhelyzetről. A Waze alkalmazásban beütheti a veszélyhelyzetre való figyelmeztetést a többi autós számára.
  6. Hívjon segítséget!
    Hívjon segítséget: egy megbízható autómentő vagy autószerelő, netán egy ismerős, aki elvontatja, jól jöhet ilyenkor. Vészhelyzetben, vagy ha nem biztos abban, kihez forduljon, hívja a 112-es telefonszámot vagy a helyi rendőrséget.
autópályán lerobbant autó

Ha minket hív, segíteni tudunk Önnek az alábbi szolgáltatások valamelyikével:

  • Vontatás, autómentés
  • Autó bikázása
  • Üzemanyag autóhoz szállítása
  • Autónyitás, ha kizárta magát

Fontos felkészülni a váratlan helyzetekre, különösen az országúton. Remélhetőleg elkerüljük az elakadást az autóval, de mindenesetre hasznos tudni, hogy mit tehetünk ilyen helyzetben.

Menet közben leáll a motor és nem indul

  1. Kifogyott az üzemanyag. Ez bárkivel előfordulhat. Indulás előtt érdemes ellenőrizni az üzemanyagszintet. Ma már az autókban van egy kis szimbóluma vagy visszajelző lámpa a műszerfalon, ami figyelmeztet bennünket az alacsony üzemanyagszintre.
  2. Generátor probléma. Ha a generátor nem működik tökéletesen, biztosak lehetünk benne, hogy egy idő után lemerül az akkumulátor is. Generátor probléma esetén az akkumulátor szimbólum világít a műszerfalon.
  3. Meghibásodott gyújtógyertya, hibás gyújtótrafó Ha a gyújtógyertya meghibásodik, az üzemanyag nem fog tudni hatékonyan elégni, és az autó nem kap elég mozgási energiát az üzemanyag elégetése által. Az energiaveszteség miatt az autó motorja menet közben rángat torpan akadozik esetleg leáll. A gyertya nem megfelelő működése befolyásolja pl. az üzemanyag fogyasztást, a megfelelő beindulást, illetve a menet teljesítményt.
  4. Gond van az üzemanyag-szivattyúval. Ha a jármű üzemanyag-szivattyúja tönkremegy, vagy szűrője eltömődik, az autó lerobban.
  5. Egy érzékelő nem működik megfelelően. A modern autók korszerű fedélzeti számítógéppel rendelkeznek, de előfordulhat, hogy az érzékelők helytelen információkat továbbítanak a fedélzeti computernek.
  6. Elektronikus vezérlőegység. A modern járművekben a fedélzeti számítógépes vezérlés a jármű egyik legfontosabb része, a legtöbb folyamat vezérlésében szerepe van. Ez egy kis számítógép, amely biztosítja, hogy a járműben minden optimálisan működjön, és a problémák könnyen felderíthetők legyenek. Ha nem tökéletes, áramkimaradást okozhat a motorban, ami a jármű leállását okozhatja. A hibajelző lámpa általában akkor világít, ha a vezérlőmodullal vagy más motorral ,keverékképzéssel vagy a járművel kapcsolatos problémák lépnek fel, amelyek a számítógép hibás működését okozzák.
  7. Szakadt vezérműszíj. Talán a legsúlyosabb ok, ami miatt járműve megáll vezetés közben, a fogasszíj vagy a vezérműlánc probléma. Ekkor a motor szinte minden esetben súlyosan sérül, a szelepek törnek vagy görbülnek, a szelep vezetők törhetnek, de a dugattyú a hajtókar és a csapágyak is sérülhetnek.
  8. Félretankolás. A félretankolás következményei, hogy rángat az autó, sok füst jön ki a kipufogóból, kihagy a motor, vagy nem indul. Ilyenkor többnyire elegendő az üzemanyagot leszívni, üzemanyag szűrőt cserélni, és feltölteni a megfelelő üzemanyaggal.
  9. Olajszivárgás a hengerfejnél motornál, az olaj elfogyása. Ha elfogy a motorolaj, a motor nem fog tudni működni, mivel a motorolajnak meg kell kennie a motor egyes alkatrészeit megóvva a motort a károsodástól. Javasoljuk, hogy negyedévente ellenőrizze az olajszintet a nívópálcával. Pl. idős autónál előfordulhat, hogy mire az alacsony olajszint visszajelzés megjelenik a műszerfalon, már maradandó károsodást szenvedett a motor.
  10. Hűtőfolyadék hiány. A hűtőfolyadék szivárgással történő vezetés veszélyes, mert a motor túlmelegedhet. Ha út közben túlmelegszik a motor, azonnal álljon félre, és hagyja lehűlni a motort. A legközelebbi benzinkúton vásároljon megfelelő hűtőfolyadékot.

Az alábbiakban leírjuk az egyes potenciális hibaforrások időben történő felismerési lehetőségeit, illetve a lehetséges megoldásokat, teendőket.

menet közben leáll az autó

Mi történik, ha kifogy a benzin?

Gyakorlatilag minden autó rendelkezik üzemanyagszűrővel, bár sok autóban csak egy üzemanyag tankba épített szűrő van, amelyet úgy terveztek, hogy felfogja az üzemanyagban lévő szennyeződéseket és üledéket, mielőtt azok a motor üzemanyag-befecskendezőihez kerülnének. Ha a meghibásodott üzemanyag-szivattyúból kerülnek ki apró szennyeződések, akkor valószínű, hogy azok eltömítik az üzemanyagszűrőt.

Még akkor is, ha az üzemanyag-szivattyú ép marad, lehetséges, hogy a benzintartály alján összegyűlt üledéket beszívja az üzemanyag-vezetékbe, amely eltömítheti az üzemanyagszűrőt vagy ami még rosszabb, egy vagy több üzemanyag-befecskendezőt. Mindez megnehezíti az autó újraindítását és üzemben tartását.

Az új üzemanyagszűrő viszonylag egyszerű és olcsó megoldás, de az eltömődött üzemanyagrendszer és a befecskendező szelepek javítása vagy cseréje munkaigényesebb és költségesebb művelet. Lehet, hogy meg tudja oldani az üzemanyagszűrő cserét az út szélén, de az eldugult üzemanyag-befecskendezők vontatást (autómentőt) és költséges javítást igényelnek.

Ha üzemanyag-szivattyúja üres tartályból próbál üzemanyagot szívni, levegő jut az üzemanyag-vezetékbe, és ezt el kell távolítani a jó működéshez, mielőtt autója újra indulhatna.

Mit kell tenni, ha az autóból kifogy a benzin vagy a gázolaj?

A legfontosabb, hogy amint lehet, biztonságosan le kell állítani az autót.

Először ellenőrizze gyorsan a gyanúját az üzemanyagszint ellenőrzésével, az alacsony üzemanyag-szint jelzőfénynek ki kell gyulladnia. Ezután biztonságosan álljon meg az út szélén, a lehető legtávolabb a forgalomtól. Ha leparkolt, kapcsolja ki a gyújtást, kapcsolja be a vészvillogókat.

kifogy a benzin

Ha van benzinkút a közelben, sétáljon oda, és vegyen üzemanyagot csak erre a célra gyártott kannába tankolhat (általában a kúton kapható). Ebben az esetben a kínos helyzetet könnyen elkerülheti.

Ha az üzemanyag beszerzése nem oldható meg, a következő lépés lehet az autóklub, vagy ha nem tag, hívjon minket. Általában az a legbiztonságosabb, ha a segítséget megvárja az autójában ülve.

Ha diagnosztizálta a helyzetet, és még időben reagált, akkor valószínű, hogy miután benzint töltött autója tankjába, be tudja indítani a motort, és útnak indulhat. Ha önnek diesel autója van, akkor ez a művelet sokkal bonyolultabb is lehet. Ugyanis ezeknél az autóknál külön légteleníteni is kell az üzemanyag rendszert ami nem egyszerű feladat. Ha a motort nem lehet beindítani, vagy ha néhány perc után nincs alapjárat, akkor javasoljuk, hogy vontassa autóját szakemberhez, aki fel tudja deríteni a problémát és elvégezheti a javításokat.

Honnan tudom, hogy rossz a generátor?

Az autó generátor hiba jelei közé tartozhatnak az alábbi tünetek. Ha ezek közül többet is tapasztal, nagy a valószínűsége, hogy meghibásodott a generátor.

  1. Menet közben leáll az autó és nem indul, vagy nehéz beindítani az autót: ha elsőre nehezen indul az autó, vagy hidegen nehezen indul a motor, akkor lehet, hogy generátor probléma van. Ha nincs alapjárat, leáll a motor, a gyújtógyertyák nem biztos, hogy elegendő energiát kapnak a generátortól a motor járatásához.
  2. Kigyullad a generátorhibára figyelmeztető lámpa a műszerfalon. Az elmúlt évtizedben gyártott legtöbb autó műszerfalán van egy figyelmeztető lámpa, amely a generátorhiba jelzésére szolgál. A legtöbb esetben a lámpa alakja akkumulátorra emlékeztet. Sokan ösztönösen akkumulátor problémára gondolnak, de valójában nem ezt jelzi a lámpa.
    Ez a fény az autó számítógépes rendszereihez kapcsolódik, és figyeli a generátor feszültségkimenetét. Ha a generátor kimenete egy előre beállított határérték alá vagy fölé megy, akkor a jelzés kigyullad. Amint a kimenet a tartományon belülre kerül, a fény kialszik. A generátor kimeneti feszültsége sok típusnál 13 és 14,5 volt között van, amelyet állandó szinten próbálnak tartani.
  3. Elhalványulnak a fények a műszerfalon. Mivel a generátor elégíti ki a jármű elektromos igényeit, amikor elkezd tönkre menni, az autón furcsa tüneteket tapasztalhat: elhalványul a műszerfal, vagy éppen túl fényes lesz, nem mutat helyes értéket a sebességmérő és a fordulatszámmérő. A generátor még termelhet energiát, de lehet, hogy kezd meghibásodni. Az autó beprogramozott prioritási listája szerint a fontosabb alkatrészekhez még juttat elegendő energiát. Például az autó ülésfűtése kikapcsol, vagy a rádió kikapcsol, mielőtt a fényszórók elhalványulnának.
  4. Pislákoló fények. A halvány külső és belső lámpák a generátorral kapcsolatos problémák gyakori tünetei. Ha a fények villognak, ez is lehetséges tünet, gyakran együtt járnak. Ha a fények erősek, aztán tompák, majd ismét erősek (akár rendes ütemben, akár látszólag véletlenszerűen), akkor mindenképpen probléma van az elektromos rendszerrel, és a generátor a legvalószínűbb hibaok. Ha például bekapcsolja a rádiót, beállítja a klímaberendezést vagy használja az elektromos ablakokat, szűkítheti a lehetőségeket, mivel ez azt mutatja, hogy a lámpák esetleg villognak a rendszer extra terhelésére reagálva.
  5. Lemerült akkumulátor. Noha technikailag nem generátorprobléma, a nem induló autónál egyértelmű jel utal arra, hogy probléma van az indítórendszerben. Az autó indításkor kattog, a kattanást a relék keltik, de semmi más nem történik. Egy idő után még ez a zaj is megszűnik. A probléma közvetlen oka általában a lemerült akkumulátor. Az autóakkumulátorokat nem hosszú távú energiafelhasználásra tervezték. Úgy tervezték, hogy elegendő elektromos áramot biztosítson a járművének ahhoz, hogy elinduljon azzal, hogy az indítómotort feszültséggel látja el, és az egészet megforgatja. Másképpen fogalmazva egy hibás generátor felhívhatja magára a figyelmét az autó akkumulátorának tönkretételével még akkor is, ha eleinte nem az akkumulátor jelentette a problémát.
  6. Nincs megfelelő elektromos tápellátás. Úgy tűnhet, hogy az autó generátorával minden rendben van, de az autó akkumulátora lemerült vagy nem működik megfelelően, csakúgy, mint az autó egyéb elektromos berendezései. Ez azt jelentheti, hogy a generátor áramot termel, de vagy nem jut el az egyes részegységekhez, vagy nem megfelelő erősségű az áram.
  7. Helytelenül működő ékszíj. Ha jártas az alapvető karbantartásban, és ismeri autójának alkatrészeit, akkor jó helyzetben van, hogy észleljen egy problémát. A vezérműszíj gyors szemrevételezése repedések, túlzott kopás és egyéb problémák miatt jelezheti a problémákat. Ne feledje, hogy a szíjnak megfelelő feszességgel kell rendelkeznie a generátor megfelelő működtetéséhez; a túlzott feszesség ugyanolyan rossz, mint a laza szíj. A szíjfeszesség gyors ellenőrzése általában elegendő a probléma megállapításához. Ügyeljen arra, hogy autója lehűljön, mielőtt bármit is megérintene a motorháztető alatt.
  8. Furcsa hangok. Ha egy meghibásodott generátor látványa nem elég nyilvánvaló (érthető, ha nem), akkor a hang árulkodó lehet. A generátor tárcsája általában kb. kétszer-háromszor gyorsabban forog, mint a főtengely-tárcsa, hogy alacsonyabb motorfordulatszám mellett, például alapjáraton a szükséges teljesítményt nyújtsa. A generátor szíjtárcsa tengelyen forog, amelyet viszont csapágyak vagy perselyek támasztanak alá. Ha a szíj feszessége nincs megfelelően beállítva, vagy ha a csapágyak és a perselyek elhasználódnak, nyikorgó hang jelzi, hogy probléma van. Ez a tünet akkor lehet igazán hasznos, ha más tünetekkel is párosul, különösen azért, mert vezetés közben nehéz lehet azonosítani a hang forrását.
  9. Furcsa szagok. Ha volt már elektromos tűz közelében, akkor a túlhajszolt generátornak ilyen szaga lehet. A forró vezeték szagát túlhevített generátor is okozhatja, amely túl sok energiát nyom át a forgó és az állórészen.
    Egy másik lehetőség, hogy valahol gumi ég. Vagy az ékszíj, amely hajtja a generátort, vagy pl. a vezetékek érvéghüvelyeinek egyike, amelyek összekötik az elektromos rendszer különböző egységeit. Ha ezek túlságosan felforrósodnak, ez érezhetővé válik. Az elektromos szag segít szűkíteni a baj forrását, de lehetséges, hogy a generátor meghibásodhat ilyen kísérő szagok nélkül is.
  10. Lassan vagy furcsán működő elektromos egységek. Az elektromos ablakok csak nyikorognak egy egyszerű nyitási vagy zárási parancsra? CD-ket nyel a lejátszó, vagy nyitva marad az elektromos tető? Ha észrevesz egy furcsaságot, akkor ellenőriznie kell az adott funkciót. Ha egyszerre több problémát tapasztal, valószínűleg nem véletlen. A generátor az egyik legvalószínűbb elektromos probléma forrása, és előfordulhat, hogy észre sem veszi, hogy autója alacsonyabb villamos energiával működik, amíg további berendezéseket nem kezd használni, például bekapcsolja a belső világítást vagy megpróbálja beállítani az ablakokat.

Ha egy generátor meghibásodik, akkor mielőbb meg kell vizsgálni, javítani, vagy cserélni. Ha szeretné, szívesen kicseréljük autója meghibásodott generátorát.

Gyújtógyertya hiba jelei

  1. Csökken a hatótávolság. Sűrűbben kell tankolnia? A fogyasztás hirtelen növekedése koszos vagy hibás gyújtógyertyákra vezethető vissza. Ha a gyújtógyertyák nem működnek megfelelően, az negatív hatással lehet a jármű hatótávolságára.
  2. Nem gyorsul az autó. Ha sokkal lassabban tud indulni, hiányzik a teljesítmény, nem húz az autó, ez utalhat gyújtógyertya hibára.
  3. Nehéz beindítani az autót. Gondjai vannak a jármű beindításával? Míg első gondolata lehet egy lemerült akkumulátor vagy egy üres üzemanyagtartály, egy rossz gyújtógyertya is lehet a jelenség oka. Nem tud elindulni, ha a gyújtógyertyák nem képesek előállítani a szikrát az égési folyamathoz.
  4. Egyenetlen alapjárat. Amikor a gyújtógyertyák megfelelően működnek, a motor simán és stabilan jár. A nem tökéletes gyújtógyertya miatt a motor nem szépen duruzsol szépen alapjáraton. A nem jó üzemanyag-levegő keverék arányt érezheti a jármű rezgésén is.

Hány km után kell gyertyát cserélni?

Átlagban 30 ezer–60 000 ezer km-enként.

A kopott vagy sérült gyújtógyertyák azt okozhatják, hogy motorja hibásan működik vagy túl nagy hőfokon működik. Alapszabályként a gyártók a gyújtógyertyákat 30, 60, vagy 90000 km-es futásteljesítményre tervezik, attól függően, hogy normál vagy iridiumos, esetleg platina.

Kormos gyertya okai

  1. Ha a gyújtógyertya matt fekete vagy szürke színű, az szénszennyeződést mutathat, amit általában a túl gazdag üzemanyag-keverék okoz, azaz nagyobb arányban van a keverékben üzemanyag, mint kellene. Normál égés során az üzemanyag nagy része oxidálódik, és szén-dioxiddá, illetve szén-monoxiddá alakul.
  2. A járművet sokáig nem használja. Ha egy autó hosszabb ideig használaton kívül van, az üzemanyag tankban lévő benzin 1-2 hónap állás után „megromlik” a rossz minőségű üzemanyag nem és megfelelően ég így a gyertyákat is beszennyezheti, tönkre teheti. A hosszú ideig üzemen kívül hagyott jármű gyertyáin gyakran szénszennyeződés látható. Ha egy járművet nem használ várhatóan hosszú ideig, akkor javasoljuk, hogy csak minimális üzemanyag legyen a tankban, és csak használat előtt tankoljon bele.
  3. Nem megfelelő hőértékű, minőségű, nem az adott típusba való gyertya.

Nagyon fontos a típusnak megfelelő gyújtógyertya kiválasztása, ellenkező esetben sokprobléma adódhat a nem megfelelő alkatrészből. Mindig az adott jármű gépkönyve, gyártói előírása szerint válasszunk.

Gyújtógyertya tisztítása

A gyújtógyertya megtisztítható és újrafelhasználható, de valószínűleg nem fog ugyanolyan hatékonysággal működni, mint a beszennyeződése előtt. Mechanikai ,drótkefés tisztítása tilos, ugyanis a porcelán sérülhet és nem lesz megfelelő a gyújtás, normál használat esetében nincs szükség tisztogatásra. Javasoljuk az előírt időben, illetve futott kilométer megtétele után a gyertyák cseréjét.

Üzemanyag szivattyú problémák

Az üzemanyag-szivattyúk nem részei a rendszeres karbantartási ütemtervnek, és csak akkor kell cserélni, ha meghibásodnak. A legtöbb üzemanyag szivattyúnak akár 150-200 ezer kilométert is kell bírnia.

Melyek az üzemanyag szivattyú hiba jelei?

Bár ezek a tünetek jelenthetnek meghibásodott üzemanyag szivattyút, de nem feltétlenül erről van szó.

üzemanyag szivattyú hiba jelei

Az autó nem indul be

Számos olyan kérdés van, amely megakadályozhatja az autó beindulását, de az üzemanyaghiány az első, amit ellenőrizni kell. Ha az üzemanyag szivattyú nem küld üzemanyagot a motorba, akkor az autó biztosan nem indul be.

Egyenetlen alapjárat

Ha a jármű beindul, de durván jár és esetleg leáll, akkor előfordulhat, hogy a motor nem jut elegendő üzemanyaghoz.

Az autó nagy terhelés alatt leáll

Ha teszteli járművének határait, legyen az kemény vezetés vagy extra súly vontatása, és nem mindig húz, akkor a tünet lehet, hogy az üzemanyag szivattyú hibájára utal.

Nem azonnali, szakaszos gyorsulás

Ha az üzemanyag mennyiséget az üzemanyag nyomásszabályzó nem szabályozza megfelelően, akkor az autó gázadás nélkül is felgyorsulhat.

Csökken az üzemanyag hatékonysága

Ha azt veszi észre, hogy járműve hirtelen a szokásosnál többet fogyaszt, az üzemanyag szivattyú károsodása miatt megnőhet a fogyasztás.

Megnövekedett motorhőmérséklet

Ha az üzemanyag szivattyú nem biztosítja a megfelelő mennyiségű üzemanyagot a motor számára, a motor túlterhelődhet, ami a hőmérséklet rendellenes emelkedését okozhatja.

Hogyan lehet a legkönnyebben ellenőrizni az üzemanyag-szivattyút?

Egy egyszerű módszer annak ellenőrzésére, hogy bekapcsol-e az üzemanyag szivattyúja, az, hogy meghallgatja. Vegye le a tanksapkát, és adja rá a gyújtást. (Néhány másodpercig a szivattyú működik gyújtás ráadása után a legtöbb típusnál)Tegye fülét a tanksapkához, és hallgatózzon. Ha nem hall semmilyen hangot, zümmögést, a szivattyú valószínűleg nem működik.

Az üzemanyag-szivattyú problémájának diagnosztizálása

Tegye fel magának ezeket a kérdéseket, hogy szűkítse problémáinak forrását:

  • Van az autóban benzin?
  • Bekapcsol az üzemanyag szivattyú?
  • Tönkrement az üzemanyag szivattyú biztosítéka?
  • Hibás az üzemanyag szivattyú reléje?
  • Megfelelő-e az üzemanyag szivattyú csatlakozása, kap-e tápfeszültséget?
  • Beszennyeződött az üzemanyagszűrő?
  • Eltömődtek az üzemanyag befecskendezők?
  • Az üzemanyag nyomása a tartományon belül van?
  • Az üzemanyag tank szellőzése rendben van?

A fenti vizsgálatokat készséggel elvégezzük a szerelőműhelyünkben. Ha a fenti ellenőrzések negatív eredményt hoznak, joggal feltételezhetjük, hogy meghibásodott az üzemanyag-szivattyú.

Az üzemanyag-szivattyú működőképességének megőrzése

  • Tartályon belüli szivattyú esetén az üzemanyag hűtőfolyadékként is működik. Ha a tartály szintje rendszeresen alacsony, akkor a szivattyú plusz hőhatásnak van kitéve. Mindig töltse fel az üzemanyagtartályt teljesen, amikor tankol.
  • Cserélje ki az üzemanyagszűrőt a gyártó által ajánlott időközönként. Az eltömődött szűrő nem kívánt nyomást okozhat az üzemanyag-rendszerben.

Elektronikus vezérlőegység (ECU) hiba jelei

  • A motor ok nélkül leáll
  • Beázás vagy égés nyomai az ECU-n
  • A gyújtás egyértelmű hiánya
  • A befecskendezőjel vagy az üzemanyag-szivattyú nyilvánvaló meghibásodása
  • Időszakos indítási problémák
  • ECU túlmelegedése
  • Az ECU érintkezői eltörtek vagy elhajlottak
  • Nincs kommunikáció az ECU-val
  • A vezérlőmodul memóriájában található ellenőrzőösszeg (CRC) hibás
autó vezérlőegység hiba jelei

Elképzelhetők egyéb tünetek is, amelyek utalhatnak az ECU meghibásodására, például:

  • Szabálytalan alapjárat
  • Elakad az úton
  • Az autó rángat menet közben
  • Megnövekedett üzemanyag-fogyasztás

A meghibásodott elektronikus vezérlőegység egyértelmű detektálása szakember feladata, ne próbálja otthoni módszerekkel elhárítani ezt a hibát. A szemrevételezés és az első látásra nyilvánvaló problémák azonosításán kívül mást nem tehet, forduljon autószerelőhöz!

Vezérműszíj problémák

A vezérműszíj a motor belső alkatrésze, amely szinkronban forgatja a motor vezérműtengelyét és főtengelyét, és biztosítja, hogy az egyes hengerek megfelelő ütemben működjenek. A vezérműszíj vezérműfedél alatt helyezkedik el, és a motor elején van. Általában kiváló minőségű gumiból készül, benne nejlonerősítésű zsinórokkal, hogy meghosszabbítsa a szíj élettartamát. Ugyanakkor hihetetlen erőknek van kitéve a motor belsejében, ne felejtkezzünk el arról hogy előírt időben, cserélni kell. Tökéletesen működő vezérműszíj nélkül a motor nem képes működni, esetleges szakadás esetén az anyagi kár jelentős a motor sérül de általában javítható.

Honnan tudom, hogy elszakadt a vezérműszíj?

Az alábbiakban felsorolunk néhány olyan gyakori tünetet, amelyek azt jelezhetik, hogy a vezérműszíj elhasználódott vagy elszakadt. A szíj cseréjét csak autószerelő tudja elvégezni, akinek ellenőriznie kell a motor egyéb belső alkatrészeit is sérülés szempontjából.

Kattogó zaj a motorból

A vezérműszíj a hosszbordás, vagy ékszíjjak mögött helyezkedik el burkolattal védve a külső behatásoktól. Amikor a vezérműszíj, és a hajtásláncban résztvevő görgők elhasználódnak, megkopnak nyikorgó, morajló hangot hallatnak. De sajnos az is előfordulhat, hogy nincs semmilyen előjele annak hogy a vezérléssel problémák vannak.

Mivel a vezérműszíj megfelelő működése kritikus az autó működése szempontjából, ha bármilyen rendellenes hangot észlel, vagy nincs tisztában azzal hogy mikor kellene vezérműszíjat cserélni autójában mielőbb vegye fel a kapcsolatot egy szerelővel.

A motor nem forog

Ha a vezérműszíj belül elszakadt, a motor nem képes beindulni. Amikor elfordítja a kulcsot, hallhatja, hogy az indítómotor bekapcsol, de mivel a vezérműszíj működteti a forgattyús mechanizmust és a vezérműtengelyt, a motor nem indul be. A legtöbb esetben szíjszakadás után sokkal gyorsabban tudja forgatni az önindító a motort, mivel a sérült görbült szelepek miatt nincs kompresszió, ha azt észleli, hogy autója nem indul és sokkal gyorsabban forgat az önindító valószínű, hogy a vezérműszíj elszakadt.

Ha a probléma abból adódik, hogy a vezérműszíj elszakadt, az a belső motortér egyéb sérüléseit is okozhatja. Sok esetben a vezérműszíj menet közben szakad el. A szakadt vezérműszíjjal rendelkező járművek tipikus károsodásai közé tartozik a hengerfej (szelephimbák vagy szelepek, vezérmű tengelyek) károsodása, a hajtókarok, csapágyak dugattyúk károsodása.

Gyújtáskimaradás

Az elhasználódott, megnyúlt vezérműszíj, vagy lánc befolyásolhatja a motor gyújtását. Ha a szíj megcsúszik a vezérműtengelyen, és egy henger korábban nyit vagy zár, mint kellene, ez gyújtáskimaradást okozhat. Ha nem észleli időben, a motor nagyobb károsodást szenvedhet.

Olaj szivárog a motor elülső oldalán

Jellemző jele lehet a vezérműszíj problémának, ha a motorból szivárog a motorolaj a vezérműszíj burkolata alól. Az olajszivárgást előidéző tényező lehet, amikor a motorblokk és az vezérműszíj fedél közötti tömítés (szimering) tönkremegy, megreped, vagy helytelenül van felszerelve, és megszorul. A vezérműszíj burkolatából szivárgó olaj idő előtt tönkre teheti a vezérműszíjat.

Gyakran nehéz észlelni a vezérműszíj problémát, és ezért sajnos sokszor el is szakad. Érdemes azonban a jármű szervizkönyvében ellenőriznie, hogy mikor kell cserélni vezérműszíjat az adott típusnál.

Ha hozzánk fordul, mi is meg tudjuk mondani, hogy hány km, illetve hány év után esedékes a vezérműszíj csere, és ki is cseréljük önnek az előírt időben. A vezérműszíj csereperiódus betartása azért roppant lényeges, mert sok más alkatrészt is tönkre tehet egy szíjszakadás.

A leggyakoribb dolog, ami vezetés közbeni szíjszakadáskor történik, hogy a szelepek meghajlanak. Lehetséges a hengerfej és a vezérműtengely károsodása is, ezen kívül megsérülhetnek a henger falai, a dugattyúk és más alkatrészek is.

Félretankolás

Ha benzines autóba gázolaj kerül

A dízel töltője általában nagyobb, mint a legtöbb benzintank beöntő átmérője, ezért ez nem fordul elő túl gyakran.

Szerencsére a dízelt benzinmotorba rakni nem olyan rossz, mint fordítva. Mivel a dízelt össze kell sűríteni, mielőtt meggyulladna, meglehet, hogy nem is tudja beindítani a motort.

félretankolás

Mit tegyek ha dízel helyett benzint tankoltam?

Az autó energiaellátása mellett a dízel kenőolajként is működik, amely biztosítja az üzemanyag-szivattyú és más alkatrészek zavartalan működését. A benzin gázolaj keveredés ellentétes hatást fejt ki.

Ha dízel autóba benzin kerül, az növeli az alkatrészek közötti súrlódást, ami károsítja az üzemanyag-vezetékeket és a szivattyút. Ha elhajt vagy akár be is indítja az autót keverékben lévő benzinnel, drága károkat okozhat a motorban.

Félretankoltam, mit tegyek?

Először is, és ez a legfontosabb: Ne indítsa be a motort. Ne is tegye a kulcsot a gyújtásba.

Ha a motor beindítása előtt felismerte hibáját, akkor tegye a következőket:

  • Mondja el a benzinkúton, hogy mi történt.
  • Tegye az autót üresbe.
  • Kérjen meg valakit, aki segít biztonságos helyre tolni az autóját.
  • Hívjon minket bizalommal, hogy segíthessünk: +36 30 567 2611
  • Szerelőműhelyünkben leengedjük az üzemanyagot, és elvégezzük a szükséges beavatkozásokat, hogy ismét útnak indulhasson.

Ha nem vette észre időben a rossz üzemanyag tankolást, és elindult az autóval, akkor károsodhatnak az autó alkatrészei. Ilyen esetben a csere miatt hívja a biztosítót, és jelentse be a történteket.

Szólj hozzá!