Honnan tudom hogy rossz a generátor?

Megosztás

Akinek van autója, valószínűleg tudja, hogy a generátor a jármű alapvető fontosságú alkatrésze. De mit csinál és honnan tudom hogy rossz a generátor? Egyszerűen fogalmazva: a generátor töltve tartja az autó akkumulátorát, így be tudja indítani az autóját, és egyenárammal látja el az elektronikus alkatrészeket, például használhatja a világítást és a rádiót és üzemelni tud a fedélzeti számítógép.

Ha az autó generátorával kapcsolatosan problémák merülnek fel, előfordulhat, hogy az autót nem lehet beindítani. Mielőtt azonban ez megtörténne, az autó generátor hiba jelei közül valószínűleg tapasztalni fogja az alábbi jelenségek egyikét.

A műszerfal világitás elhalványul vagy nem működik

Amikor a generátor elkezd meghibásodni, változó erősségű feszültséget biztosít az elektronikus alkatrészek számára. Ez általában túl sötét vagy túl fényes műszerfal kijelzések formájában jelenik meg. Lehet, hogy villódzó vagy rendszertelenül kivilágosodó, illetve elhalványodó fények jelennek meg.

Az akkumulátor nem indít

Előfordul, hogy az akkumulátor csak lemerült, de lehet, hogy elérte az élettartama végét. Az akkumulátorok az autó használatától függően néhány év használat után elérhetik élettartamuk végét, de lehet, hogy csak véletlenül egész éjjel bekapcsolva hagyta a világítást. A gyorsan lemerülő akkumulátor jelezheti, hogy a generátor nem működik megfelelően.

Autó generátor hiba jelei

A rossz generátor nem tölti kellő mértékben az akkumulátort, amíg a motor jár, emiatt a töltés a szokásosnál hamarabb elmegy. Az egyik módszer annak tesztelésére, hogy a probléma akkumulátorral vagy generátorral kapcsolatos-e, az az, hogy bebikázza az autót.

Ha bikázás után beindítja az autót, és nem sokkal később az akkumulátor újra felmondja a szolgálatot, ez azt jelentheti, hogy a generátor nem szolgáltat elegendő energiát az akkumulátornak.

Lassan vagy hibásan működő alkatrészek

Ha a generátor nem szolgáltat elegendő áramot az autó elektronikájának, gyakran lassú vagy nem működő részegységeket eredményez. Ha azt veszi észre, hogy lassú az ablakemelő vagy az abkaemelő nem működik, vagy nem működik az ülésfűtés, esetleg a sebességmérő és más műszerek furcsa értékeket mutatnak, generátorproblémák adódhattak.

Sok modern autó rendelkezik az autóba beprogramozott felszerelések prioritás listájával, amely meghatározza a fedélzeti számítógépnek, hogy hol kell először áramot csökkentenie, ha a generátor nem szolgáltat elegendő áramot. Így ha meghibásodott generátorral vezet, akkor a fedélzeti számítógép gyakran elveszi a rádió (vagy más nem létfontosságú egység) áramellátását, mielőtt azt tapasztalná, hogy a világítás nem működik.

Indítási hiba vagy gyakori leállás

Mint korábban említettük, a motor beindításával kapcsolatos problémák azt jelenthetik, hogy a generátor nem tölti az akkumulátort. Ez azt jelenti, hogy amikor elfordítja a gyújtáskulcsot, csak egy kattanás hallatszik a motor hangja helyett.

Másrészt, ha autója vezetés közben gyakran leáll, az annak a jele lehet, hogy a gyújtógyertyák nem kapnak elegendő energiát a generátortól a motor üzemben tartásához.

Csörgő, kerregő hang

Az autók rengeteg furcsa hangot adhatnak ki. Ezek közül egyesek ártalmatlanok, míg mások komoly mechanikai problémákra utalhatnak. Ha csörgő vagy kerregő hangot hall a motorháztető alól, akkor ez utalhat generátorproblémára, amit a lehető leghamarabb meg kell mutatnia egy autószerelőnek.

Ez a furcsa, akár csattogó hang akkor jelentkezik, amikor a a generátor tárcsáját forgató ékszíj rosszul illeszkedik vagy súrlódik a tárcsa oldalához,esetleg a generator szabadonfutó tönkrement. Akkor is hallhatja ezt a hangot, ha a forgórész tengelyét forgató csapágyak tönkremennek.

Égett szag a motortérből

Az égett bakelit vagy vagy huzalok kellemetlen szaga azt jelezheti, hogy a generátor alkatrészei kezdenek elkopni. Mivel a generátor hajtószíja állandó feszültség és súrlódás alatt áll – és mivel közel van a forró motorhoz – idővel elhasználódhat, és kellemetlen égő gumiszagot bocsát ki.

Hasonlóképpen, ha a generátor túlterhelt, vagy ha elkopott és sérült vezetékei vannak, akkor elektromos tűzhöz hasonló, égő szagot érezhet. A túlterhelt generátor túl nagy értékű áramot próbál átvezetni a vezetékein, ami túlmelegedést vagy kontakthibát okoz. A megrongálódott huzalok ellenállása megnő, ami a vezetékek felmelegedését és kellemetlen szagot eredményez.

A töltésjelző folyamatosan világít

Amikor a töltés lámpa nem alszik el a műszerfalon, sokan általában tévesen akkumulátor-specifikus problémára gondolnak. Az akkumulátor figyelmeztető lámpája azonban azt jelzi, hogy probléma lehet az autó tágabb elektromos rendszerében, beleértve a generátort is.

Töltés visszajelző világít

A generátort úgy tervezték, hogy meghatározott feszültségtartományban, általában 13-14,5 V között működjön. Ha a generátor meghibásodik, az általa szolgáltatott feszültség a névleges érték alá csökkenhet, aminek hatására az akkumulátor figyelmeztető lámpája jelenhet meg a műszerfalon. Hasonlóképpen, a töltésjelző lámpa akkor is megjelenik, ha a generátor túllépi a megengedett feszültséghatárt, attól függően, hogy mekkora terhelésnek van kitéve.

Az autó tartozékainak (fényszórók, ablaktörlők, rádió stb.) elektromos terhelésétől függően előfordulhat, hogy a töltés visszajelző villog, amikor a generátor az előírt feszültségtartományt túllépi vagy alulmúlja. Ez elég bosszantó dolog, és jobban jár, ha ellenőrizteti a generátort, és nem lerobban le az autóval az úton vagy az autópályán.

Ha eljön a műhelyünkbe, átnézzük autóját, és megállapítjuk, hogy a generátorral van-e probléma, vagy egy másik alkatrész rakoncátlankodik az autójában.

    Szólj hozzá!