Folyamatosan fog a fék

Megosztás

A jármű fékrendszere minden bizonnyal az autó egyik legfontosabb biztonsági komponense, ezért nagyon veszélyes, ha befog és folyamatosan fog a fék az autón. Ennek oka lehet pl. túlmelegedett fékrendszer, nem megfelelő fékfolyadék, sérült vagy tönkrement alkatrészek (féknyereg, féktárcsa, fékbetét, dugattyú, rotor stb.), hibás ABS alkatrész, meghibásodott kézifék.

Miért fog a fék elengedés után is?

Bár a fékprobléma diagnosztizálása fontos, semmi más nem számít abban a pillanatban, amikor beragad a fék. Amikor a fékei blokkolódnak, leggyakrabban két forgatókönyv áll elő: akkor blokkolódik, amikor a legkevésbé számít rá (nem nyomott rá a fékpedálra), vagy amikor erősen beletaposott a fékbe.

Befog a fék az autón

Az első forgatókönyvnél annak ellenére, hogy meg se nyomta a féket, a hidraulikus nyomás a féknyergek működésbe lépését és reteszelődését okozhatja. Ez manapság a közúton való elakadás leggyakoribb formája. Ne hagyja figyelmen kívül ezt a problémát, mert ha ugyan még tovább is tud haladni, ez a jelenség gyorsan okozhatja a fékrendszer más alkatrészeinek mechanikai meghibásodását is.

A második típusú probléma a fékek blokkolódása. Ez akkor fordulhat elő, ha pl. hirtelen erősen fékez, hogy elkerüljön egy balesetet, vagy akár csak finoman fékez, hogy megálljon. Lényegében a fékek (akár enyhe) kapcsolási ereje aktiválhatja a fékek teljes fékerejét – hirtelen és veszélyes megálláshoz vezethet. Lehet, hogy még meg is csúszik közben. Amikor ez történik, számíthat arra, hogy a jármű kormányzása és irányítása rendkívül nehézzé vagy lehetetlenné válik.

Mit tehetünk, ha a fék beragad?

Akár fékellenállást, akár a fék teljes blokkolódását tapasztalja, a lehető leghamarabb vigye autóját szerelőhöz. Ha hozzánk fordul, figyelembevéve a tapasztaltakat átnézzük autóját, és megállapítjuk a hibát.

Ha menet közben áll le autója, és az úton nem tud továbbhaladni, mert folyamatosan fog a fék, 3 választási lehetősége van, amelyekkel elkerülheti a balesetet:

  1. Nyomja meg a fékpedált, és próbáljon meg manőverezni. Ha járművében blokkolásgátló fékrendszer (ABS) van, akkor visszajelzést fog érezni a pedálban, és zajt hallhat, amikor járműve megáll. A visszajelzés arra utal, hogy az ABS törekszik rá, hogy megakadályozza a kerekek blokkolását és megakadályozza az autó csúszását.
  2. Vegye le a lábát a fékpedálról, hogy a kerekei elegendő tapadást kapjanak, hogy esetleg ki tudjon oldódni a fék. Ezután szükség esetén nyomja meg újra a féket.
  3. Ismételten (és gyorsan) nyomja meg a féket újra és újra, amíg a fék blokkolódása megszűnik, és biztonságosan tovább tud haladni.
Hátsó fék beragad

Gyakori kérdések

Miért fog folyamatosan a féknyereg?

Kopott, hiányzó, rozsdás vagy sérült rögzítőelemek okozhatják a tárcsafék féknyergeinek folyamatos fogását, a fékbetétek és a féktárcsák túlmelegedését. A túlmelegedés korai fékbetét és tárcsa kopáshoz, valamint a fékek reteszelődéséhez vezet, ami miatt autója megálláskor érezhetően az egyik oldalra húzhat.

Mi okozhatja a féknyereg blokkolódását?

A féknyereg vezetés közbeni beragadásának leggyakoribb oka, hogy a féknyereg dugattyúja beragad, és nem oldódik ki. Ebben az esetben dugattyú,vagy féknyereg csere válhat szükségessé. Ugyanazon a tengelyen mindkét féknyerget egyszerre kell cserélni, mert ha az egyik meghibásodik, valószínűleg a másikkal is hamarosan probléma lesz.

Probléma lehet még, hogy a féknyereg vezetők berozsdásodtak, és nem engedig megfelelően mozogni a féknyerget. Ez indokolatlan mértékű kopáshoz, illetve szoruláshoz vezethet. ABS vezérlő hiba is okozhat fék beragadást, valamint a főfékhenger hibája is gyakori. Ezeket a hibákat álltalában a fékfolyadék csere hiánya vagy a folyadékba jutó nedvesség a rendszerekben (ABS kocka, főfékhenger, fékmunkahengerek, féknyergek) okozza. A nedvesség korróziót okoz, ami idővel meghibásodáshoz vezet!

A fékvezetékekben lévő levegő miatt blokkolódhatnak a fékek?

A vezetékben lévő levegő miatt a féknyereg nem tapad le.

Lehet használni WD40-et fékdugattyúknál?

A féknyereg dugattyújának visszahelyezésekor csak fékfolyadékot szabad kenőanyagként használni. Tilos WD40 vagy bármilyen zsír alkalmazása. Fékzsírt csak a féknyereg csúszócsapjain és a betétek hátoldalán szabad használni.

Álló helyzetben felkeményedik a fék

Álló motornál a fékrásegítő szervó nem működik, tehát ez nem feltétlenül hiba. Ha járó motornál felkeményedik a fék, a vákuum vagy a vákuumnyomás hiánya a kemény fékpedál leggyakoribb oka.

Tolatáskor befog a fék

Előfordul, hogy tolatásnál ragad be a fék, ez álltalában dobfékes vagy olyan rendszereknél fordul elő, aminél a kézifék egy külön dobfékkel van megoldva. Sajnos a dobfékek állapota megbontás nélkül nem látható, így hajlamosak vagyunk megfeledkezni róluk. Legalább évente meg kell bontani, illetve takarítani és beállítani. Előfordulhat, hogy a fékpofák elkoptak, esetleg a munkahengerek szorulnak, illetve rendszeres probléma, hogy a fékpofáról a kopóréteg elkezd levállni. Ez a levállás egy idő után leszakadáshoz vezet, ami akár tolatásnál be tud ékelődni a fékdob és a belső alkatrészek közé.

Érdemes évente időszakos szervizek alkalmával mebontani, megvizsgálni a fékeket, megtakarítani, megkenni a fékbetétek felfekvő felületeit, illetve letörni a betétek széleit. 2 évente pedig le kell cserélni a fékfolyadékot, hogy elkerüljük a váratlan problémákat, meghosszabítsuk a fék élettartamát, és megelőzzük a baleseteket.

Találkoztunk olyan esettel, amikor a tolatáskor befogó fék oka a szivárgó fékmunkahenger volt. Emiatt a visszatérítő rugók gyengén fogtak a fékpofákon, amelyek tolatáskor beakadtak a fékdobba, ez okozta a fékhatást hátramenetben.

Kapcsolódó témák

Szólj hozzá!