Féknyereg hiba jelei – 5 féknyereg hibára utaló jel

Megosztás

A féknyereg hiba jelei lehetnek az alábbi jelenségek:

  • A fékbetétek a szokásosnál gyorsabban kopnak.
  • A jármű vezetés vagy fékezés közben oldalra húz.
  • Magas hangú csikorgó vagy fémes súrlódó hangok.
  • A fékbetétek egyenetlenül kopnak.
  • Fékfolyadék szivárog.
  • Csattogó hang hallható.

Mit csinál a féknyereg?

Féknyereg problémákra gyanakszik? A féknyereg működésének megértéséhez az autósoknak először is meg kell érteniük, hogyan működnek a jármű tárcsafékei. Amikor megnyomja a fékpedált, a jármű a mozgási energiát (az autó kerekeinek forgása) hőenergiává alakítja (súrlódás révén).

mit csinál a féknyereg

Nyomja meg a fékpedált, majd a fékrásegítő felerősíti ezt az erőt. Ezután a fékrásegítő továbbítja az erőt a főfékhengerben lévő dugattyúra, amely fékfolyadékot présel ki magából az egyes kerekekhez vezető fékvezetékekbe. A fékfolyadék ezután aktiválja a fékeket, és arra kényszeríti a féknyerget, hogy összenyomja a féktárcsát, és lelassítsa a járművet. A féknyereg addig szorítja a fékbetéteket a fémtárcsa felé, amíg a jármű lelassul, majd megáll.

Féknyereg hiba jelei – 5 jellemző tünet

A fékbetétekkel ellentétben, amelyek a normál használat során idővel elhasználódnak, a féknyergeknek ki kell tartaniuk a jármű teljes élettartama alatt. Néha azonban ez nem így történik. Ha a féknyereg meghibásodik, a fékbetétek a szokásosnál gyorsabban kopnak.

Balra vagy jobbra húz az autó

Ha járműve a féknyereg problémáinak bármelyik jelét mutatja, hozza be autóját műhelyünkbe a gyors autódiagnosztika és az esetleges javítás érdekében!

Úgy tűnik, hogy a jármű menet közben húz az egyik oldalra? A féknyeregben dugattyúk vannak, amelyek a főfékhenger hidraulikus nyomásának hatására mozognak ki és be. Ha a dugattyúk törmelék vagy korrózió miatt beragadnak, a fékbetétek vagy nem engedik el a forgórészt, vagy nem érintkeznek a forgórésszel.

jobbra húz az autó

Az első esetben az autó arra az oldalra húz, ahol a sérült féknyereg van. Ha a fékbetét nem érintkezik a forgórésszel, a jármű a sérült oldalra húz. Ez történhet fékezéskor vagy normál menet közben is.

Hangos csikorgó vagy fémes súrlódó hangok

A beragadt féknyereg másik tünete a sérült részből származó zaj. Ez a hang, ha a féknyergek és nem a fékbetétek miatt van, vezetés közben jelentkezik, míg a fékbetétproblémák csak akkor okoznak zajt, amikor a vezető fékez. Ügyeljen arra, hogy a járművet minél hamarabb vigye autójavító műhelybe, mivel a befagyott vagy beragadt féknyereg végül a fékek teljes blokkolását okozhatja, és ekkor a jármű menetképtelenné válik.

Egyenetlenül kopó fékbetétek

Ha úgy tűnik, hogy a jármű egyik oldalán a fékbetétek vékonyabbak, mint a másik oldalon, lehetséges, hogy meghibásodott a féknyereg. Ekkor feltétlenül vigye a járművet autójavító műhelybe.

Fékfolyadék szivárog a talajra

A modern fékrendszerek hidraulikus nyomással működnek. Ha a féknyereg szivárog, a járművezetők olajos foltot vehetnek észre a talajon a gumiabroncs belsejében. Ez azonban lehet, hogy egyáltalán nem a féknyereg az oka. A probléma megfelelő diagnosztizálásához és javításához forduljon hozzánk bizalommal.

Fékfolyadék szivárog a talajra

Csattogó hang

Ez a tünet sokkal ritkább, mint a többi, de lehetséges, hogy a féknyerget a helyén rögzítő szerkezettel van valamilyen probléma. Ezekben az esetekben a törött tartó hangos, csattogó hangot okoz működés közben. Ha ezt hallja, ne haladjon tovább a járművel. A fékek teljesen blokkolódhatnak, ami a vezetőre és a többi autósra nézve is balesetveszélyes.

Mi okozza a féknyereg beragadását?

A fenti tünetek beragadt vagy meghibásodott féknyeregre utalnak. Mi okozza azonban a féknyereg beragadását ezekben a helyzetekben?

A féknyereg elcsúszik

A féknyeregben hornyok vannak, amelyek a fékbetéteket tartják. A fékbetétek becsúsznak a hornyokba, amikor a vezető lenyomja a fékpedált, és kicsúsznak a hornyokból, amikor a vezető kiengedi a féket. Ha a fékbetétek beragadnak a hornyokba, a járművezetőnek nehézséget okozhat a megállás.

A fékbetétek a törmelék miatt is beragadhatnak, de ha a hornyok kitisztítása nem oldja meg a problémát, akkor lehetséges, hogy maguk a hornyok is elhasználódtak. Ha ez a helyzet, a féknyergek teljes cseréjére lehet szükség.

Féknyeregcsavarok

A féknyereg csavarjai is csúszóelemekkel rendelkeznek. A csúszkákon gumik vannak, hogy jól kenhetőek maradjanak. Néha azonban a porvédő gumik elszakadnak, anyaguk öregszik ami a csavarok kiszáradását okozza. Ha ez történik, beragadhatnak a fékek. Szakemberrel nézesse meg a fékszerelvényt, hogy megállapítsa, szükség van-e a csavarok vagy gumik felújítására vagy cseréjére.

A féknyereg dugattyúja

A féknyereg dugattyúja is gond lehet. A csavarokhoz hasonlóan a féknyereg dugattyúja is gumibelsővel van körülvéve, amely a dugattyú védelmére és kenésére szolgál. Ha a gumitömlő elszakad, akkor a dugattyú belsejében lassan rozsda és egyéb szennyeződések halmozódnak fel. Ebben az esetben sajnos a féknyereg beragadhat. Ha ez a probléma, akkor valószínűleg az egész féknyereg-egységet ki kell cserélni.

Fékvezeték

Előfordul, hogy elhasználódik az autó fékvezetéke. Ha így történik, lehetséges, hogy a fékfolyadék csak egy irányba áramlik, ami miatt a fékbetétek lassítják a járművet. Ha azonban a vezető nem fékez, a folyadék nem tud az ellenkező irányba áramlani, ami hosszú távon a féknyereg beragadásához vezet. Ezt a problémát nehezebb lehet diagnosztizálni, de egy tapasztalt szakembernek képesnek kell lennie a féknyereggel kapcsolatos probléma behatárolására.

Hogyan kerülje el a beragadt féknyerget?

Időszakosan nézesse át és végeztesse el a fékek karbantartását. Ekkor szükség esetén sor kerülhet a fékbetétek cseréjére, és a fékfolyadék feltöltésére. Győződjön meg arról, hogy a járművet hozzáértő autójavító műhelybe viszi (pl. GIN 801 Bt.), ha a féknyereggel kapcsolatos problémák merülnek fel.

beragadt féknyereg

Gyakori kérdések

Párban kell cserélni a féknyergeket?

Általában jobb a féknyergek párban való cseréje. Ha csak az egyik féknyereg nem működik, nem kell mind a négy kerék féknyeregét kicserélni. Azonban a jobb és a bal oldali féknyerget vagy elöl, vagy hátul kell kicserélni. A másik féknyerget valószínűleg úgyis hamarosan ki kell cserélni ugyanazon a tengelyen.

Mennyi ideig tartanak általában a féknyergek?

A tárcsaféknyergek rugalmas fékalkatrészek, és várhatóan ugyanolyan hosszú élettartamúak, mint a járműve. A féknyergek reálisan 120 000 és 160 000 km vagy 7–10 év közötti élettartamúak.

A féknyergeknek egyező gyártmányúnak kell lenniük?

Minden attól függ, hogy melyik féknyereg termeli a nagyobb erőt. Ha nem cserélteti ki a féknyergeket csak az egyik oldalon, a hidraulikus erő és a keletkező súrlódás nem lesz azonos a két oldalon. Ezért is kritikus, hogy a féknyergeket párban cseréljük.

Az összes féket légteleníteni kell féknyereg cseréje során?

Minden kerékhez külön fékvezeték tartozik. Ezért rendben van, ha csak az egyik féknyerget légtelenítjük. (Ez rendben van addig, amíg a fékfolyadék nem csökkent a tartályban lévő alacsony szintjelzés alá). Ez a független fékvezeték-elrendezés a legtöbb autóban gyakori, és nem gond, ha csak az egyik féknyerget légtelenítjük.

Mi történik, ha nem cseréltetem ki a féknyergeket?

A meghibásodott féknyergek problémája miatt a jármű fékezéskor az egyik oldalra húzhat. Ennek oka a kiegyensúlyozatlan fékezés. Ha az egyik féknyereg működik, a másik pedig nem, a járműve az egyik oldalra ránt lassításkor, de a legrosszabb esetben akár teljesen blokkolódhat is az autó.

Egy személy is légteleníteni tudja a fékeket?

A gravitáció a legegyszerűbb egyszemélyes légtelenítési módszer. Csatlakoztassa a tömlőt a légtelenítő csavarhoz, nyissa ki, és nézze, ahogy a régi fékfolyadék és a levegő kiáramlik a fékvezetékekből.

Szólj hozzá!

error: Content is protected !!